Grafisk identitet baserad på strategi och research

Vad är en grafisk profil och varför är den viktig?

En grafisk profil är en samling av ditt varumärkes design, inklusive logotyper, färger typsnitt och andra element, som ska användas konsekvent för att representera och kommunicera ditt företags eller organisations varumärke visuellt. 

En stark grafisk identitet bygger på strategi och skapar snabb igenkänning och förtroende. Genom att differentiera dig från konkurrenterna fastnar du lättare i minnet hos kunden och ökar chanserna till att kunden återkommer till just dig. Så låt oss tillsammans bygga din framgångsresa med en effektiv grafisk identitet som ger dig fler nöjda kunder!

Cirkel

Så går det till – från kontakt till leverans

1. Kontakt

Om du vill inleda ett samarbete, är du varmt välkommen att höra av dig! Jag lyssnar in till dina visioner och önskemål, och tillsammans kommer vi överens om projektets omfattning och vilka delar som ska tas fram. Efter vår första kontakt får du en kostnadsfri offert. Om du godkänner offerten, kan vi börja arbetet.

 
2. Förberedelser

Innan jag börjar med skapandet kommer du få ett frågeformulär där du får svara på frågor om bland annat ditt företags styrkor och svagheter, målgrupp, framtida mål, behov och vad du har för önskningar kring designen. Tillsammans går vi igenom dina svar så att vi har en samstämmig bild av ditt företag. Du kommer även få skicka över allt material du har i nuläget till exempel bilder, presentationer och texter. 

 
 
3. Analys och strategi
När jag har gått igenom dina svar på frågeformuläret, börjar min researchprocess. Jag undersöker konkurrenter, din målgrupp, din bransch och söker inspiration. Efter det sätter jag ihop en eller eventuellt flera moodboards, där vi tillsammans kommer överens om i vilken riktning vi vill ta din grafiska profil. 
 
 
4. Designfasen

Efter förarbetet sätter jag igång med att skissa och designa, med utgångspunkt i dina svar på frågeformuläret, mina resultat av researchen och med inspiration av moodboarden. Jag tar fram allt ifrån logotyp och färgpalett till typografi och andra saker du kan tänkas behöva för att din nya grafiska profil ska bli så snygg, men också så effektiv som möjligt.

 
5. Slutpresentation

När jag känner mig helt nöjd så presenterar jag identiteten för dig, och du får höra tanken bakom din nya grafiska identitet. Du får en PDF med bilder som du kan bläddra igenom i lugn och ro, och så går vi igenom allting tillsammans över ett videosamtal. 

 

6. Leverans

När du har lämnat din återkoppling och jag har gjort eventuella justeringar, kommer jag att lämna över den grafiska identiteten till dig. Du kommer få en zipfil som innehåller alla komponenter, organiserade i en tydlig mappstruktur, och en informativ PDF-fil som beskriver alla filformat och hur du använder dem. 

Vad ingår i priset?

Ingår alltid:

  • Logotyper
  • Färgpalett
  • Typografi
  • Mönster och/eller grafiska element
  • Bildmanér
  • Grafisk manual i PDF 

Exempel på digitala tillval:

  • Profilbild till sociala medier
  • Mallar för tex. Word, Powerpoint och sociala medier 
  • Sociala mediestrategi
  • Animation av logotyp
  • Film och foto

Exempel på tryckta tillval:

  • Visitkort
  • Beachflaggor
  • Trottoarpratare
  • Brochyrer/flyers
  • Förpackningar
  • Menyer

Din guide genom bruset

Genom min karriär har jag alltid på ett eller annat sätt arbetat med varumärkeskommunikation. Som digital marknadsförare, projektledare och nu som designer. Det är det roligaste jag vet. Jag vet hur du når ut genom bruset med din kommunikation på ett snyggt och viktigast av allt, effektivt sätt. Tillsammans arbetar vi fram en varumärkesstrategi som fungerar för dig och ditt företag, för att du ska kunna nå och konvertera fler kunder. 

Här nedanför kan du se exempel på grafiska profiler jag har gjort, och du får gärna läsa mer om varje projekt i min portfolio.



Brandingportfolio

Behöver du hjälp med ditt varumärkes grafiska identitet? Hör av dig så tar vi ett första möte!