Grafisk profil - Wine Service

UPPDRAGET:

Wine Service är en sommelier-tjänst för företag, restauranger och privatpersoner. Ägaren av företaget ville ha en logotyp, färgpalett och typografi som skulle användas på hennes webbplats och sociala mediekanaler.

Hon ville ha en ljus och luftig känsla samtidigt som hon ville behålla en lyxig och avslappnad atmosfär. Hon uttryckte att hon inte ville, som hon sa så bra, att det skulle inte skulle “kännas som en vinprovning för kungen”, utan för vanliga människor.

 

PROCESSEN:

Jag började med en grundlig intervju, och ställde frågor om företagets behov och mål, deras USPar och för att lära känna kunden. Sedan började jag undersöka konkurrenter och branschen, målgrupp och analyserade styrkor och svagheter hos företaget och till sist den befintliga hemsidan och varumärkesdesignen.

Efter att jag hade researchat, sammanfattade jag mina resultat och presenterade mina slutsatser och varumärkets nya riktning för kunden. Jag ville att Wine Service skulle kännas:

  • Avslappnat
  • Ljust
  • Professionellt
  • Lyxigt

 

Jag skapade en moodboard och presenterade den för klienten för godkännande innan jag gick vidare med att skissa ut några designkoncept.

 

RESULTATET:

Detta var ett väldigt roligt samarbete och jag blev nöjd med resultatet. Jag presenterade min nya logotyp och tillhörande logovariationer. Den nya designen har mycket mer unik karaktär och en lyxig känsla jämfört med den gamla. Ringen som bildas av “Vinprovningar – Göteborg” är en blinkning både till en kvalitetsstämpel och märket som kan lämnas när man ställer ifrån sig ett vinglas på en vit duk.

Färgerna valdes för att skapa en lugn och avslappnad känsla.

Jag valde ett bildmanér med stockbilder som skulle kännas ljus och luftig. Jag tog några bilder själv och filmade även videorubriken för hemsidan.

Jag designade webbplatsen i Figma och implementerade de flesta av mina idéer på kundens hemsida på one.com.

Som en sista del ville Wine Service ha hjälp med en sociala mediestrategi, som jag presenterade i en enkel broschyr som hon kunde skriva ut hemma. Den inkluderade råd om hur och när man skulle lägga upp inlägg på Instagram, tillsammans med några contentidéer.

I slutet av projektet valde Wine Service att använda sin gamla logotyp. Logotypen på mina bilder på min hemsida är min design.

 

Skarpt projekt
Grafisk profil
Fotografi/Videoproduktion

 

Illustrator
Photoshop
InDesign
Figma