Grafisk identitet – Sora Sushi

Med denna skoluppgift förälskade jag mig varumärkesdesign.

 

BRIEFEN:

Designa om en valfri logotyp och skapa en ny, komplett varumärkesupplevelse.

 

PROCESSEN:

Jag valde att designa om min lokala sushirestaurang, Sora Sushi, eftersom jag tyckte att deras varumärke förtjänade bättre och för fler sushiälskare skulle hitta till Jönköpings bästa sushi.

Jag började med att analysera deras främsta konkurrenter i stan. Varför väljer man sushi istället för pizza? Varför skulle man välja Sora över den närliggande sushirestaurangen? Eller att äta hemma? Därefter började jag undersöka deras målgrupp. Vilka är de? Vad arbetar de med? Hur ser de ut?

Sedan analyserade jag deras befintliga varumärke. Och inte bara deras (många olika) logotyper, utan också deras mat, själva restaurangen och take away-förpackningarna, osv. Jag frågade mig själv vad jag gillade med deras varumärke och vad jag inte gillade lika mycket.

Efter detta började jag skissa några idéer baserat på mina resultat och insikter.

 

RESULTATET:

Jag gjorde en logga som skulle kännas ren och modern, precis som sushi. Fisken i O:et är uppbygd av cirklar, som jag tyckte förde tanken till makirullar. O:et binds ihop av två ätpinnar.

Den blå färgen kommer från en vägg som finns inne i restaurangen idag. Den får också symbolisera havet och den dova tonen tyckte jag gav en lyxig känsla.
Den orangea kommer såklart från laxen, och jag tyckte att den passade bra med den blå färgen.

Till detta valde jag ut ett bildmanér, där färgerna ska binda ihop den lyxiga men moderna och fräscha känslan.

Jag skapade även ett mönster, som påminner om vågor eller fiskfjäll, för att ha ett till grafiskt element att krydda mina enheter med.

Skoluppgift 

Grafisk profil

Illustrator
InDesign